Delen

Inclusief werkgeverschap

Voor inclusieve werkgevers staat gelijkwaardigheid en diversiteit voorop en maakt iemands sekse, gender, etniciteit, kleur, afkomst, seksuele oriëntatie of arbeidsbeperking niet uit voor zijn, haar of hun kansen. Inclusieve werkgevers zetten in op diversiteit en creëren een cultuur waar medewerkers zichzelf kunnen zijn.

 

Waarom is inclusief werkgeverschap belangrijk?

Als werkgever kun je je niet afzijdig houden van diversiteit en inclusiviteit. In een diverse organisatie zijn de werknemers een afspiegeling van de maatschappij en zijn zoveel mogelijk diversiteitskenmerken vertegenwoordigd. Elke werknemer brengt weer een ander perspectief mee waardoor de organisatie beter kan inspelen op klanten of andere bedrijven. Diverse bedrijven zijn daarom succesvolle bedrijven.

Maar met diversiteit alleen kom je er niet. Inclusiviteit is de sleutel om jouw diversiteitsbeleid te laten slagen. Als inclusief werkgever besteed je niet alleen aandacht aan het werven van talentvolle diverse werknemers, maar zorg je er vervolgens ook voor dat zij zich thuis kunnen voelen op de werkvloer. Zonder inclusiviteit loop je het risico dat je werknemers de organisatie snel verlaten omdat ze zich niet begrepen voelen, de bedrijfscultuur niet bij ze past of omdat er geen ruimte is voor hun perspectieven en opvattingen. Als werkgever pluk je de vruchten van een inclusieve aanpak, want tevreden werknemers dragen bij aan een betere productiviteit.

 

Hoe word je een inclusieve werkgever?

Het loont om als werkgever aan de slag te gaan met inclusief werkgeverschap, maar hoe pak je dat aan? Dit platform is bedoeld om werkgevers een steun in de rug te geven, op weg naar een inclusievere organisatie. In de toolkit, die ontwikkeld is dankzij de bijdragen van deskundigen en de kennis die we de afgelopen jaren via ons INCubators-netwerk hebben opgedaan, vind je 6 elementen die onmisbaar zijn voor een inclusieve werkgever. Ga snel naar de toolkit en ontdek met welke elementen je jouw organisatie inclusiever kunt maken.