Ulla Ellens

Bedrijf: Coca-Cola European Partners Nederland
Functie: People & Culture Country lead
Aantal medewerkers: 700

Lees verder

Als je echt wilt dat mensen er gebruik van maken, dan moet je het verlof tot 100% vergoeden.

Zo werkt het bij Coca-Cola European Partners Nederland

Al sinds 1 januari 2020 biedt Coca-Cola European Partners Nederland medewerkers zes weken 100% betaald partnerverlof. Wij spraken Ulla Ellens, People & Culture Country lead bij Coca-Cola European Partners Nederland over de achterliggende motivatie en de positieve impact die het heeft op zowel de medewerkers als de organisatie. “Als je echt wilt dat mensen er gebruik van maken, dan moet je het verlof tot 100% vergoeden.”

 

We willen echt dat mensen het gaan gebruiken, daarom vinden we de aanvulling van 70% naar 100% betaald partnerverlof een belangrijke stap.

 

Het mooie is dat het ook motiverend werkt voor mensen voor wie het niet geldt of niet relevant is.

Wanneer is het thema partnerverlof bij jullie gaan spelen?

“Eigenlijk al voordat de uitbreiding door de overheid werd aangekondigd. Al langer speelden wij met de gedachte om meer voor onze mensen te doen, ook meer dan wat wettelijk verplicht zou worden. Toen de WIEG (Wet Invoering Uitgebreid Geboorteverlof) werd aangekondigd, vroegen wij ons af: welke mogelijkheden biedt dit? En hoe kunnen we ervoor zorgen dat onze medewerkers echt gebruik gaan maken van de regeling?”

Hoe vullen jullie het partnerverlof nu in?

“We hebben ervoor gekozen om het partnerverlof vanaf 1 januari 2020 te verlengen tot een periode van 6 weken en het loon tot 100% aan te vullen. Zoals ik al zei willen we echt dat mensen het gaan gebruiken, daarom vinden we met name de aanvulling van 70% naar 100% betaald partnerverlof een belangrijke stap.”

Hoe gaat het invoeren van zo’n nieuwe regeling in z’n werk in een grote organisatie als Coca-Cola?

“Nou, we zijn een grote organisatie, maar niet gigantisch. We hebben natuurlijk bekeken wat de gevolgen van het uitbreiden van de regeling zouden zijn, zo ook de financiële gevolgen. Maar wat voor ons voorop staat is goed werkgeverschap en het welzijn van onze medewerkers. Het belangrijkste is dat zij het verlof daadwerkelijk op kunnen nemen. Dat is voor ons veruit de belangrijkste winst van deze regeling: het feit dat partners vanaf het eerste moment betrokken zijn na de geboorte van hun kind, ook zorg op zich kunnen nemen en dat zij samen met hun partners deze belangrijke periode kunnen doorbrengen.”

Is het regelen van vervanging voor werkzaamheden een probleem?

“Dat wordt binnen afdelingen zelf geregeld. Zes weken is natuurlijk best een periode, maar een vakantie duurt ook snel drie weken. Ook dan stem je werkzaamheden af; dat is met het partnerverlof niet anders. Het is met die reden al wel gebeurd dat iemand het verlof heeft opgeknipt in blokken van twee weken en het verspreid heeft opgenomen. Iedereen kiest daarin voor wat zijn eigen voorkeur heeft, en tot nu toe gaat dat heel erg goed.”

Hoe waren de reacties toen jullie deze regeling naar buiten brachten?

“Heel positief. Sowieso leverde het veel media-aandacht op toen wij samen met andere grote organisaties naar buiten traden met het nieuws. Dat hadden we niet eens zozeer verwacht, maar het is mooi dat het onderwerp op die manier veel extra aandacht kreeg. Tegelijkertijd zegt het ook iets over hoe ongewoon het nog is in Nederland om dit te doen.”

En de reacties van medewerkers?

“Het mooie is dat, naast de positieve reacties van mensen die het verlof willen gaan gebruiken of al gebruikt hebben, het ook motiverend werkt voor mensen voor wie het niet geldt of niet relevant is. Ik heb van hen reacties gekregen als “wat gaaf dat ik bij een bedrijf werk die dit stimuleert!” Dus ook al gebruiken mensen het niet, het zorgt er alsnog voor dat mensen trots zijn om bij ons te werken.”

coca-cola medewerker uitgebreid partnerverlof

“Ik ben de eerste werknemer van Coca-Cola European Partners Nederland die gebruikt heeft gemaakt van de uitbreiding van het partnerverlof. Na de geboorte van Noah heb ik vier weken verlof opgenomen. Dat kwam als geroepen omdat onze zoon in de eerste maand geopereerd moest worden. Gelukkig gaat ondertussen alles goed. Ik ben na vier weken verlof aan het werk gegaan, de laatste twee weken heb ik opgenomen toen mijn partner weer aan het werk ging. Het voelt als een groot cadeau dat Coca-Cola je ruimte geeft om als partner en kersverse ouder quality-time te hebben met je kind en te wennen aan de nieuwe gezinssituatie.”

Bob Broekhuis, Inside Sales Representative Coca-Cola European Partners Nederland

 

Ik vind het belangrijk dat we laten zien dat het opnemen van het verlof bij ons alleen positieve gevolgen heeft.

Hoe hebben jullie ervoor gezorgd dat medewerkers wisten van het verlof?

“We hebben een online platform voor interne communicatie, daarop hebben we het breed gecommuniceerd. Daarnaast houden we elk jaar in december een hele grote kick-off, daar komen ongeveer 500 mensen bijeen die we informeren over de plannen voor het komende jaar. Dat is een hele happening, waar onder andere leden van het managementteam hun plannen voor het komende jaar toelichten. Vanuit onze afdeling People & Culture is de uitbreiding van het partnerverlof aangekondigd, waarbij één van onze directeuren Jeroen van Vliet sprak en vertelde dat hij zelf gebruik ging maken van de regeling. Dat vond ik heel sterk: dat onze collega’s een lid van het managementteam op het podium zagen die het goede voorbeeld gaf; practice what you preach! Dat heeft veel goed gedaan.”

Was dat het begin van een cultuuromslag?

“Een omslag wil ik het niet noemen, maar ik vind het  belangrijk dat we laten zien dat het opnemen van het verlof bij ons alleen positieve gevolgen heeft. Mensen denken soms dat een lange verlofperiode negatieve consequenties kan hebben voor hun carrière. Door vanuit het hoger management het goede voorbeeld te geven kunnen we dat weerleggen.”

Tot slot: heb je tips voor andere werkgevers die met de uitbreiding van het partnerverlof aan de slag gaan?

“Ik wil andere werkgevers echt aanmoedigen om de verlenging van het verlof aan te vullen tot 100% betaling. Natuurlijk, ik weet niet hoe het bij andere bedrijven in elkaar zit, en natuurlijk moeten grote bedrijven een inschatting maken wat de financiële consequenties zijn, maar ik vind het belangrijkste dat je gaat voor enthousiaste en gemotiveerde  medewerkers. Dit is het moment dat je daarvoor initiatief kunt tonen.”

Video
Delen

Uw naam

E-mail

Naam ontvanger

E-mail adres ontvanger

Uw bericht

Verstuur

Share

E-mail

Facebook

Twitter

Google+

LinkedIn

Contact

Verstuur

Aanmelden

Meld aan